3

1

2

4

8

6

צילומים מהסרט נורת'נגר אבי, גרסת 2007 (הספר יותר טוב)

>>>
או שהזכרון שלי מתעתע בי, או שזו הפעם הראשונה שאני קוראת את נורת'נגר אבי.
לידע כללי: זה הרומן הראשון שאוסטן השלימה, אבל הוא יצא לאור רק אחרי מותה (ויצא עכשיו בתירגום חדש של אינגה מיכאלי, בהוצאת אהבות) ולמרות השם המעט אפל שלו (אח של ג'יין נתן לו את השם, והוא פחות טוב בדברים האלה מאחותו), זה הספר הכי מצחיק שלה.

הגיבורה של נורת'נגר אבי היא קתרין מורלנד, נערה צעירה, תמימה וטפשה שלא ברור איך הרוויחה את מקומה במרכזו של רומן. הטיפשות שלה היא לא רק דעתי. אוסטן מזהירה מההתחלה:
"היא הייתה צנומה וגמלונית, עורה חיוור וחסר צבע, שערה כהה ודליל, ותווי פניה עזים. כל זאת אשר לחזותה, אך נדמה שבאופייה ובנפשה התאימה עוד פחות לתפקיד הגיבורה." וגם: "מעולם לא למדה דבר או הבינה דבר בכוחות עצמה, ולפעמים התקשתה להבין גם כשלימדו אותה, כי רק לעיתים רחוקות הקשיבה בתשומת לב, ולעיתים מזומנות בהתה בטיפשות."

>>>
נאמר זאת כך: בין הגיבורות של אוסטן, לקתרין מורלנד הכי מתאים לתחזק סטוריז באינטסטגרם.

זה יכול לעבוד ככה:

קתרין מורלנד – סטורי
ליזי בנט – טוויטר
אמה וודהאוז – אינטסגרם
אן אליוט – פייסבוק
מריאן דאשווד – בלוג שירה
פאני פרייס – נגמלה מהרשתות החברתיות

>>>
מכיון שמדובר באחד מהספרים המוקדמים שאוסטן כתבה, הוא רץ קדימה בהתלהבות של צעירים (אוסטן היתה בת 24 כשכתבה אותו) וכמעט כל משפט שני בו מלא בתובנות מצחיקות שנכונות היום בדיוק כמו שהיו נכונות ב-1803.

חמש תובנות, או: הוכחה על ידי דוגמה:

01 על טיפשות:
"מתוך הרגל כבר לא הפריעו לה כמעט ההערות וקריאות ההפתעה של גברת אלן, שבגלל ריקנות מוחה וחוסר יכולתה לחשוב לא דיברה הרבה, אבל גם לא יכלה לשתוק לחלוטין."

02 על הקשר בין גברים ובדים:
"גבירות רבות היו מתפלצות לא ידעו כמה מועטה השפעתם של מלבושיהן החדשים, יקרים ככל שיהיו, על ליבו של גבר; עד כמה עיוורים הם למרקם המיוחד של המוסלין שלהן, ועד כמה אינם רגישים לרכותו הייחודית של הבד."

03 על גברים מהזן הדושי:
"מחשבותיו של ת'ורפ הופנו מייד בחזרה אל מעלותיו הרבות של כלי הרכב שלו, וקתרין נתבקשה להעריץ כדבעי את עוז רוחו של הסוס ואת חופש התנועה שלו, את קלות צעדיו וגם את מצבם המצוין של הקפיצים, שהקלו על תנועת הכרכרה. היא השתדלה להדביקו בדברי הערצה ככל יכולתה, שהרי להשיגו היה למעלה מכוחה."

04 על האשה שאנחנו רוצות להיות:
"העלמה טילני בורכה בגזרה נאה, בפנים יפות ובמראה משובב לב; היא לא ניחנה אמנם ביומרנות הפסקנית ובסגנון ההחלטי של העלמה ת'ורפ, אבל הפגינה אלגנטיות טבעית יותר. גינוניה העידו על חינוך יאה ועל תבונה רבה. היא לא היתה מופנמת, וגם לא גלויה מדי; נדמה שהיה בכוחה להיות צעירה, מרשימה ונוכחת בנשף גם בלי לתבוע את תשומת ליבו של כל גבר באולם, גם בלי להפגין הנאה מוגזמת או להגיב בזעם מופרז על כל שטות."

05 על הדרך הקצרה להשיג בחור:
"יתרונותיה של הטפשות הטבעית אצל נערה יפה כבר תוארו בקולמוסה של סופרת-אחות; ולדיון שלה בנושא רק אוסיף ואומר לזכותם של הגברים, כי גם אם בעיני הרוב הגדול והריקני של בני מינם איוולת היא תכונה התורמת להעצמת קסמיה של אשה, בכל זאת יש בהם כמה אנשים נבונים ומשכילים דיים שמחפשים באשה בורות ותו לא."

והנה, על הדרך קיבלנו גם תובנת כתיבה בחסות ג'יין אוסטן:
לכתוב, ולא משנה כמה נדמה לנו שהנושא מוצה. אוסטן מחליטה שלא לפרט על יתרונות הטפשות הטיבעית בגלל "קולמוסה של סופרת-אחות", והיתרונות הלכו לאיבוד יחד עם הסופרת-אחות.

מסקנה: תכתבי כאילו את היחידה בעולם שברשותה מקלדת.

>>>
עידוד לתחילת השבוע: לפחות אנחנו לא בנות 24 (אם אתן כן בנות 24, מנסיון, אין מה לדאוג, זה יעבור)