קולקציית ׳גלדריאל׳ של מעצבת התכשיטים נטע וולפה. צילום: אלון שסטל

גלדריאל משר הטבעות (זוכרות? קייט בלנשט בגרסת הסרטים) היא ההשראה לקולקציית התכשיטים הנוכחית של נטע וולפה.
כבר יותר משלושים שנה שנטע וולפה היא שם דבר בתחום עיצוב התכשיטים המקומי. היא עובדת עם זהב, אבני חן ויהלומים, שם נרדף להקפדה על הפרטים הקטנים ואז על הפרטים העוד יותר קטנים, הכל בעבודת יד בטכניקות מוקפדות בשילוב סגנונות אירופאי ומזרחי.

ישבתי עם נטע לשיחה בסטודיו שלה בכרם התימנים, אבל לפני זה, הנה כמה דברים שכדאי לדעת:
– הרקע המקצועי שלה התחיל בארץ בויצ״ו צרפת, משם המשיכה ללימודים בגרמניה ובהמשך התמחתה אצל ג׳יי קריסטל, מאסטר בצורפות.
– אמא שלה היתה תופרת מדופלמת שעבדה עם לולה בר.
– בתחילת הדרך מכרה את העיצובים שלה לחברות תכשיטים גדולות כמו גראס ומגנוליה ובשנות התשעים הקימה מותג עצמאי, שתחתיו יוצאות מדי שנה שתי קולקציות שנמכרות בארץ ובכל העולם.
– וולפה אמרה לא פעם בראיונות שהיא לא מגדירה את עצמה כאמנית אלא כאומנית: "הדברים שלי שימושיים. מבחינתי, אני שייכת לאגודת בעלי המלאכה, כמו גנן או נגר. בעבר צורפות היתה ענף מפואר, ולהיות תכשיטן גם היה מקצוע מאוד יהודי. זה היה אחד התחומים היחידים שיהודים יכלו להתעסק בהם מימי הביניים עד תקופת ההשכלה, בכל התפוצות". (מתוך ראיון לעילית מינמר בכלכליסט).
– נטע היא גם רסטורטורית של תכשיטים עתיקים. אתן מוזמנות להגיע עם קופסת התכשיטים שלכן ולתת להם חיים חדשים. ראיתי בסטודיו כמה קסמים שנעשו עם תכשיטי ירושה והפכו אותם מתכשיטים לא שימושיים או מיושנים למשהו שאפשר לענוד על בסיס יומי. שלא לדבר על האפשרות לקחת תכשיט אחד ולעצב ממנו כמה תכשיטים כדי שלכמה אחיות.ים יהיה תכשיט שהוא גם זכרון (אפשר לקרוא באתר שלה איך זה עובד או באינסטגרם).

בונוס: אם אתן בדיוק מחפשות לעצמכן מתנה לחג עם משמעות, עד סוף ספטמבר תוכלו לקבל 10% הנחה עם הקוד שלי10 על קולקציית קרוב ללב שהיא קולקציה קלאסית קבועה של מגני דוד, חמסות ותליוני טביעות אצבע (יש פירוט והכוונה בסוף הפוסט).
הקוד יפעל באתר ובחנות (גדרה 1, ת״א).

>>>
.And what do you wish? he said at last
.That what should be shall be, she answered
 J.R.R. Tolkien, The Fellowship of the Ring —

שרת הטבעות. פריטים מקולקציית ״גלדריאל״

נטע אומרת /// שיחה עם נטע וולפה על תכשיטים, עבודת יד ושנות התשעים

ספרי קצת על הלימודים בגרמניה
״גרמניה, ומדינות נוספות באירופה, נותנות כבוד לבעלי מקצוע כמו נגר, צורף, תופר. כל מקצוע כזה דורש לימודים אקדמיים מקצועיים. רוב הלימודים בתואר הראשון מתקיימים בסדנאות של בעלי מקצוע שמקבלים שכר מהמדינה, הגישה הזו מייצרת שימור של מסורות והערכה לניסיון אמיתי. לחלק של העיצוב מגיעים רק בתואר השני, אחרי שמקבלים תואר ראשון מבעל מקצוע.״

אי אפשר שלא לחשוב בהקשר הזה על אמא שלך, שהיתה תופרת
״אמא שלי חידדה אצלי את הכבוד לבעלי מקצוע ולעבודת ידיים. אני מרגישה שהברכה שלי היא בידיים. ההתבוננות בילדותי באימי תופרת, רוקמת, גוזרת. הזמן שהשקיעה בעבודה הזו. לפעמים הייתי עוזרת בגזירת קצוות, עשיית פונפונים קטנים. דברים שבדיעבד עזרו לי לפתח מוטוריקה עדינה והבנה של איך עושים דברים.״

למה דווקא גלדריאל?
״בילדותי קראתי הרבה ספרי מדע בדיוני ושר הטבעות היה אחד הספרים האהובים עלי. לימים כשהסרטים יצאו חששתי שהחוויה תהרס אבל אני חייבת להודות שהם נפלאים ועושים יחסי ציבור נהדרים לטולקין. שר הטבעות הוא גם ספר שנותן מקום לצורפות. כל הסיפור נסוב סביב טבעת שנוצרה במזיד תוך ניצול הידע של אגודת הצורפים. היצירה שלי מתכתבת עם דמויות בסיפור: גמדים, אלפים, בני אדם, קוסמים.״

איך הפכת לכתובת לטרנספורמציה של תכשיטי ירושה?

״תכשיטים עתיקים מזכירים לי את סבתא שלי. אני אוהבת לראות את העבודה שהושקעה בהם, אני מזהה מה שווה לשמר ומה לא. האם לשמור על האבנים? האם לעצב מחדש? אני מתייחסת לנושא בחרדת קודש. אגב, גם אם לא מדובר בתכשיט שיש לו ערך ויזואלי או רגשי, שווה לבדוק אם אפשר למחזר אותו במקום לקנות חדש, ולו בשם הקיימות.״

הקמת את המותג שלך בשנות התשעים האייקוניות בתל אביב, זכרונות?
״התחלתי במלחמת המפרץ, העיר היתה ריקה והייתי נוסעת לספקים ולקוחות ומוצאת את עצמי איתם עם מסכות בחדר האטום. העולם הגלובלי היה בחיתוליו והיתה אז בארץ פריחה של מפעלי תכשיטים. הזהב היה אז חמישית משוויו היום ותכשיטי הזהב היו גדולים וכבדים. ענף היהלומים פרח והיו אלפי עובדים במלטשות בבורסה בנתניה״.

קולקציית ״קרוב ללב״ שונה משאר התכשיטים שלך, מסתתר פה סיפור?
״לפני 20 שנה העסק שלי היה סיטונאי וייצרתי ב- MASS PRODUCTION, היו לי אז קולקציות של יודאיקה – בעיקר לטובת קהילות יהודיות בארה״ב. ניסיתי לעצב תכשיטים מעט שונים: סביבונים עם אבני חן, תליוני חי ומגן דוד מיוחדים יותר. בארץ הקולקציה הזו היתה איזוטרית, כי אף אחד פה לא התעניין במגן דוד או דיסקית צבאית. ואז הגיע ה-7/10 והפך את כולנו לפטריוטים. פתאום אנשים מרגישים צורך להחזיק מגן דוד או חמסה קרוב ללב, מכאן גם שמו המחודש של האוסף הזה, שגדל וקיבל עיצובים חדשים״.

>>>
קרוב ללב, הבחירות שלי

01 תליון עם טביעת אצבע של מישהו אהוב (אפשר לשלב טביעות אצבע משני הצדדים. לטובת הקסם הזה תצטרכו להגיע לסטודיו)
02 עין טובה
03 מגן דוד מינימליסטי
04 תליונים עם אפשרות לחריטה (שמות, אותיות, תאריכים, מה שנראה לכן)
05 מגן דוד מרובה פרטים עדינים

(מזכירה שעל הקולקציה הזו יש 10% הנחה עם הקוד שלי10 עד סוף החודש).

>>>
May it be a light to you in dark places, when all other lights go out
(זו היתה חברה שלנו גלדריאל).

>>>
Chasing darkened skies above me
Looking like the spring
Like the winter
And the morning