אנרגיות של בנות בכורות בתרבות הפופולרית (מלמעלה: ׳חנה ואחיותיה׳, ׳נשים קטנות׳, ׳זה מסובך׳ ו׳אחיות רעות׳.

לשאלתכן למה אני לא בטיקטוק: אני לא בטיקטוק כי מדובר ביקום מקביל שכמו מגויס לשכנע אותי שאני לא מיוחדת. הבשורה החדשה שהגיעה אלי מהשדות הויראליים: אין שום דבר ייחודי או חד פעמי בקווי האישיות הפרטיים שלי, אני פשוט בת בכורה. אבל אל דאגה, אין שום דבר פשוט בלהיות בת בכורה. להפך, מדובר בסינדרום שיש לו האשטג, קהילות, מימים וכתבות: שום דבר לא בסדר איתך, את פשוט בת בכורה. זו לא אשמתך, אומרים לי בטיקטוק. את לא לבד! והכי חשוב: את יכולה להחלים.
איך תזהי אם את בת בכורה? כלומר, מעבר לעובדה הפשוטה שאת יודעת שאת בת בכורה, איך תדעי אם את סובלת/נהנת מסינדרום הבת הבכורה? ביחני את עצמך:
זיהית צורך מוגזם בעצמאות? סינדרום הבת הבכורה.
לאף אחד אסור לראות אותך בוכה? סינדרום הבת הבכורה.
את נעלבת כשמישהו סבור (בטעות, בטעות) שאת לא מושלמת? סינדרום הבת הבכורה.
מרגישה אשמה כשדברים לא מסתדרים גם כשזה כלל לא קשור אלייך? סינדרום הבת הבכורה.
סובלת מחרדה מתמשכת המתחזה להפרעת שליטה? סינדרום הבת הבכורה.
היתה לך הצלחה מסחררת כמלצרית כי את רגילה לקרוא את החדר ולהבין מה אחרים רוצים? סינדרום הבת הבכורה.
עדיין סובלת מקושי חמור בהאצלת סמכויות? סינדרום הבת הבכורה.
המומה כשיש מי שמנסה לייעץ לך? סינדרום הבת הבכורה (טוב, במקרה הזה אולי זה כן רק אני).

לסינדרום הבת הבכורה (Eldest Daughter Syndrome) יש יותר מ-21 מיליון צפיות בטיקטוק. מהרגע שנחשפת לנושא, הוא בכל מקום (הידעת? השבוע חגגנו את יום הבת הבכורה העולמי. קיבלת מתנות ממישהו? פרחים? כרטיס ברכה? ברור שלא. זה סינדרום הבת הבכורה!).
כבת בכורה, אולי תתקשי בהתחלה לאמץ לליבך את ההכרה במיקומך בעץ המשפחתי כ״טראומה״. כי בואו לא נגזים עם הדרמה (זו תגובה קלאסית של בת בכורה, כמובן), אבל לאט לאט, מוקפת באחיותייך לשבט, תתחילי להרגיש חמימות נעימה כשל מי שסוף סוף זוכה בהכרה על פועלה. אמנם הכרת טיקטוק אבל עדיין הכרה.

את בסדר או שאת בת בכורה?
ייתכן שגם תחושי צורך לשתף מורשות קרב מתקופת שירותך הפעיל כבת בכורה, לכולנו יש כאלה. במקרה שלי אני גם בת בכורה וגם דור X, כך שקשה לפרקים להבדיל מה מהסיפורים משוייך לאילו מהסינדרומים או הטראומות החדשות שבורכנו בהן. אבל הנה אחד:
כשאחי הצעיר ואני היינו בחטיבת הביניים מתישהו באייטיז, הוא הלך לבריכה וחזר משם עם יד שבורה. כשהתקשרנו לאמא שלנו לעבודה להודיע לה, היא החליטה שהטיפול הנכון במצב יהיה שאני אקח אותו באוטובוס לבית החולים בעיר הסמוכה לקבלת טיפול. יש לי סיפורים גרועים יותר אבל הסיפור הזה הכי מעניין כי יותר משזה סיפור על סינדרום הבת הבכורה זה סיפור על קטטת הבריכה הראשונה. כן, אחי הצעיר הצליח להיקלע לקטטת בריכה באייטיז, ועוד ברעננה פנינת השרון: ללא ספק, הכתובת ״ליהוק קלאסי לאח הגדול״ היתה על הקיר כבר אז.
מעשה שהיה כך היה: למים נכנס נער שהעדיף, מסיבות השמורות עימו, שאח שלי ייצא מהמים. אח שלי – שאינו בת בכורה ולכן אמיץ ומלא תעוזה – לא התרשם מחזותו המאיימת של הילד הזר ועדכן אותו שהוא לא מחליט עליו. הו אז הסלימה הסיטואציה והרוחץ הצעיר ציין שאם אחי לא ייצא הוא ישבור לו את היד. הסיפור הסתיים בכך שאחי לא יצא והוא שבר לו את היד*.

* מעדכנים אותי עכשיו באוזניה שהוא שבר לו אצבע אחת ולא יד שלמה.

>>>
מלתחת סינדרום הבת הבכורה:

פריטי בסיס קלאסיים, בשום פנים לא ילדותיים, שיתאימו לאישיותך האחראית / כובע עם הטקסט True Believer כי בנות בכורות צריכות הרבה אמונה / משקפיים כדי לא לפספס שום פרט / תיק קטן שיש בו הכל כי את בן אדם שחושב עשרים מהלכים קדימה

>>>
בונוס, אוסף ׳סינדרום בת בכורה׳ מטוויטר:

>>>
?Are you Okay or are you an eldest daughter
(כותרת של כתבה ממרץ 2023 מ-refinery29)

>>>
הפוסט מוקדש לחברותיי שהן בנות בכורות (יש הרבה כאלה).
לסיום: שיר שיכול לשמש כהימנון הבנות הבכורות ושנכתב, כמובן, על ידי בת בכורה.

You're on your own, kid
You always have been